Verdenspremiere på den nye Polo – den voksne minibil

Volkswagen har i dag verdenspremiere på sjette generation af Polo, der både i størrelse, kørekomfort og teknologi sprænger rammerne for minibilsklassen. Den nye Polo introduceres i Danmark til november med priser fra 159.990 kr.

Vigtige facts – den nye Polo kort fortalt

  • Sjette generation af Polo viderefører en lang succeshistorie: Med over 14 millioner solgte eksemplarer fordelt over fem generationer siden 1975 er Polo en af de mest succesrige biler i klassen.
  • Den nye Polo er et pladsvidunder: Den nye Polo er 4.053 mm lang, og 94 mm længere akselafstand giver mere plads til alle i kabinen, samtidig er bagagerumsvolumenen vokset med 25 procent til 351 liter.
  • Teknologisk spiller den nye Polo i en højere liga: Front Assist, Blind Spot Detection, 1,5 TSI EVO-motor med automatisk cylinderfrakobling, Sport Select-undervogn, ACC og LED-forlygter som i Golf-klassen.
  • Den første Polo med digitale instrumenter: Anden generation af Active Info Display får verdenspremiere i den nye Polo, der også udstyres med den nyeste generation af Volkswagens innovative infotainmentsystemer.
  • Polo med et karakterstærkt design: Det nye eksteriør er præget af et skarpe linjer, en maskulin front og mere dynamiske proportioner med et længere, lavere og bredere karrosseri.
  • Multiple choice: Trendline, Comfortline, Highline, GTI, R-Line og Lifestyle-pakker giver et bredt udvalg af udstyrsvarianter.
  • Polo sætter nye standarder, når det gælder individualisering: 14 forskellige lakfarver og 17 forskellige dashpad-farver giver utallige muligheder.
  • Bredt udvalg af stærke motorer: Polo kommer med motorer fra en 75 hk 3-cylindret 1,0 MPI til en 200 hk 2,0 TSI i GTI-versionen.
  • Attraktive priser: den nye Polo fås til priser fra 159.990 kr. for en 75 hk 1,0 MPI Trendline.
  • Veldudstyret: Front Assist med City Emergency Brake og fodgængerovervågning, fartpilot og infotainmentsystem med 8” skærm.            

Den nye Polo giver dig fremtidens teknologi i dag.

Sjette generation. Med over 14 millioner solgte eksemplarer er Polo en af de mest succesfulde kompakte biler, og nu introducerer Volkswagen en komplet nyudviklet generation af bestselleren. Med et helt nyt udvendigt design, en markant mere rummelig kabine, som også er nydesignet ned til mindste detalje, et innovativt digitaliseret cockpit, effektive TSI- (benzin) og TDI-motorer (diesel) samt et udvalg af assistentsystemer, som man hidtil kun kender det fra større Volkswagen modeller. Dr. Herbert Diess, som er administrerende direktør for mærket Volkswagen udtaler: ”Polo er en ung og frisk bil. Den kombinerer karisma med stærk teknik. Ingen anden bil i den størrelse byder på så meget plads. Dermed kan vores Polo holde fast i positionen som en af de mest populære biler i miniklassen.“

Stor indeni – kompakt uden på

Polo sprænger rammerne for minibilsklassen. Sjette generation af Polo er på alle måder blevet større end sin forgænger. Den har markant mere plads i kabinen og en bagagerumsvolumen, der er øget signifikant fra 280 til 351 liter, men den er stadig dynamisk og kompakt uden på. Det er spændende at sammenligne den nye Polo med fjerde generation af Golf (1997-2003). Den nye Polo er med en længde på 4.053 mm lidt kortere end fjerde generation af Golf, men har overhalet den, når det gælder akselafstand (plus 53 mm), pladsforhold for fører og passagerer og bagage (plus 21 l). En sammenligning af vigtige mål:

Alle mål er angivet i mm. Polo VI (2017) Polo V (2009) Golf IV (1997)
Længde 4.053 3.972 4.149
Bredde (uden spejle) 1.751 1.682 1.735
Højde 1.446 1.453 1.439
Akselafstand 2.564 2.470 2.511
Sporvidde forrest 1.525 1.463 1.513
Sporvidde bagest 1.505 1.456 1.494
Lofthøjde foran 1.019 1.004 1.014
Lofthøjde bagi 964 943 955
Bagagerum 351 280 330

Stilren og sportslig. Den modulopbyggede platform (MQB) har en massiv og positiv indvirkning på proportionerne og dermed også på designet. Til det siger Klaus Bischoff – chefdesigner for Volkswagen: ”De markant forbedrede proportioner var et optimalt udgangspunkt for at skabe en Polo med et voksent og selvsikkert udtryk, der samtidig er karismatisk, progressivt, moderne og sympatisk. Vi har udnyttet de nye dimensioner på en konsekvent måde til at bygge en stærk, kompakt bil.” Klaus Bischoff definerede en række målsætninger for designet: Alle Polo-modeller skulle være mere sportslige, mere kraftfulde, friskere, mere maskuline og endnu mere karismatiske. Med blikket rettet mod den nye Polo opsummerer chefdesigneren: ”Denne Volkswagen kan straks identificeres som klassens grundlægger og alligevel som en ny generation af modellen. En Polo med et udtryksfuldt design, som gør den kompakte bil, der nu altid har fem døre, mere sportslig, mere klar og også absolut selvstændig inden for mærkets modeller. En bil, der passer perfekt ind i tiden både rent optisk og teknisk.”

Utallige muligheder for individualisering

Fire udstyrsvarianter og to pakker. Polo lanceres med fire udstyrsvarianter Trendline, Comfortline, Highline og R-Line. Og Polo GTI er også på vej på banen. Hertil kommer en Black-pakke og en Style-pakke. Det hele bliver endnu mere farverigt og individuelt takket være det store udvalg af nye farver (i alt 14 forskellige lakfarver) og 12 forskellige fælge (14”-18”, til dels lakeret i kontrastfarve), dashpads i 17 forskellige varianter, to forskellige interiørtyper og 11 forskellige sædeindtræk. På nuværende tidspunkt ligger det ikke fast, om Volkswagen i Danmark kommer til at tilbyde samtlige versioner indenfor hjul, farver på karrosseri og dashpad.

Trendline. Allerede basisversionen Trendline er veludstyret og er som standard blandt andet udstyret med LED-dagskørelys med coming- og leaving home-funktion, Composition Media infotainment med 8” skærm, en speedlimiter (på MPI-motoren, Adaptiv fartpilot på TSI-motorerne) og områdeovervågningssystemet Front Assist med nødbremsefunktion og fodgængerregistrering. Trendline fås med 75 hk 1,0 MPI-motor koster fra 159.990 kr.

Comfortline. Udstyrslinjen Comfortline har derudover airconditionanlæg (Climatic), træthedsregistrering, midterarmlæn, sædeindtræk i eksklusiv velour, elruder med komfortfunktion foran, sædevarme foran, adaptiv fartpilot og et læderbeklædt multifunktionsrat. 15” fælge er også standard. Comfortline fås med 95 hk 1,0 TSI-motor og 95 hk 1,6 TDI-motor.

Highline. Hvis man beslutter sig for Highline, får man desuden parkeringshjælp (PDC), hvid LED-ambientebelysning (fordøre og instrumentpanel), læderbeklædt multifunktionsrat, gearstang og håndbremse. Polo Comfortline kører på 15” letmetalfælge (Salou). Highline fås med 115 hk 1,0 TSI-motor og 95 hk 1,6 TDI-motor.

Polo R-Line. Til dem, der ønsker en Polo med ekstra sportslig udstråling, tilbydes R-Line versionen, der blandt andet har 17” letmetalfælge, en massiv, sportslig stødfanger foran samt en diffusor med kromindlæg og en tagspoiler bagpå. Derudover ser Polo R-Line rent optisk ud til at stå lavere på vejen takket være sorte panellister hele vejen rundt. Interiøret er også særligt eksklusivt og sportsligt i R-Line-versionen. R-Line fås med 150 hk 1,5 TSI EVO-motor.

GTI. Topmodellen er som nævnt Polo GTI, der udrustet med en 2,0-liters TSI-motor med 200 hk (tidligere: 1.8 TSI med 192 hk). Den standardmonterede sportsundervogn og Sport Select-undervognen (ekstraudstyr) er optimeret til den høje ydelse. Derudover kan den stærkeste Polo blandt andet kendes på en særlig stødfanger foran med integreret spoilerkant og sort indlæg, hvori tågeforlygterne er integreret. De særlige GTI-kendetegn på fronten omfatter den røde stribe i kølergrillen, luftgitteret i sekskantet struktur og naturligvis GTI-logoet. Som en eksklusiv feature til GTI’en tilbydes LED-forlygterne (ekstraudstyr) med en rød winglet, som viderefører den karakteristiske røde GTI-stribe fra kølergrillen. Bagpå genkendes Polo GTI på en stor tagspoiler i sort højglans (underside i mat sort), en diffusor i stødfangeren, på de GTI-specifikke dobbelte afgangsrør fra udstødningssystemet (venstre side), LED-baglygter og naturligvis også her GTI-logoet. GTI-kendetegnene på bilens sider omfatter standardmonterede 17” letmetalfælge (18” som ekstraudstyr), sideskørter og rødlakerede bremseskalibre. Inde i den 200 hk stærke Polo hersker der en sportslig atmosfære med GTI-typiske udstyrsdetaljer som topsportssæder med det legendariske ternede mønster i designet ”Clark”, et multifunktionssportslæderrat med røde syninger, loftbeklædning og tagstolper i sort og naturligvis en GTI-gearknop. Ambientebelysningen er ligeledes standard.

Komfortfeatures fra Golf-klassen. Afhængigt af budget og smag kan Polo individualiseres yderligere og forsynes med luksuriøst udstyr. Af nye features på programmet kan nævnes de kraftfuldt lysende full-LED-forlygter, LED-dagskørelyset, LED-baglygterne, ”Air Care Climatronic” inklusive luftsensor og antiallergenfilter, wireless charging til smartphones (som ekstraudstyr inklusive induktiv antennetilslutning) og et af klassens største panoramasoltag (åbningen er 10 mm bredere og 20 mm længere end før). Sport Select-undervognen med indstillelige støddæmpere fås også som ekstraudstyr. Alene via de forskellige udstyrslinjer, farver, interiørtyper, fælge og ekstraudstyrsdetaljer kan den nye Polo individualiseres til at være helt sin egen. Programmet kan endvidere kombineres med et bredt udvalg af effektive motorer.

Fra brændstoføkonomisk 1,0 MPI til potent 2,0 TSI GTI

Markedsintroduktion i november 2017. Den nye Polo vil blive lanceret med fire benzinmotorer og en dieselmotor (Alle Euro-6-motorer). Benzinmotorernes spektrum rækker fra 1.0 MPI med 75 hktil den helt nye 1.5 TSI Evo med cylinderfrakobling (ACT) og 150 hk (intro: 2. Kvartal 2018). Når det gælder diesel, kommer Polo med en ny 95 hk1,6 TDI-motor. Alle motorer er som standard udstyret med start-stop-system og rekuperationsfunktion. Alle motorer med undtagelse af 75 hk 1,0 MPI kan kombineres med en dobbeltkoblingsgearkasse (DSG). Som et ægte highlight udgør GTI’en topversionen i Polo-familien, og med en 200 hk stærk 2,0 TSI-motor leverer den fænomenale præstationer. 

Assistentsystemer fra Golf og Passat i Polo

Hightech for alle. Med den nye Polo har Volkswagen bygget en af de mest moderne, kompakte biler i verden. Det afspejles blandt i de mange nye assistent- og komfortsystemer, der hidtil har været forbeholdt Golf- eller Passat-klassen. Allerede basisversionen kommer som nævnt udstyret med områdeovervågningssystemet Front Assist inklusive nødbremsefunktion og fodgængerregistrering. Som ekstraudstyr fås Polo med den nyeste generation af Adaptiv Fartpilot ACC (kan nu aktiveres op til en hastighed på 210 km/h). I forbindelse med en dobbeltkoblingsgearkasse (DSG) omfatter ACC desuden en stop-and-go-funktion (for første gang i forbindelse med manuel håndbremse). Af nye systemer til Polo kan nævnes vognbaneskiftassistenten ”Blind Spot Detection” med udkørselsassistent, den delvis automatiske udkørselsfunktion ”Park Assist” og en ”manøvreringsbremsefunktion”. Sidstnævnte beskytter automatisk mod små og ofte dyre parkeringsskader. Polo kan – også som noget nyt – som ekstraudstyr låses op og startes via låse- og startsystemet ”Keyless Access”.

Nyt interiør i harmoni med det digitale univers

Verdenspremiere på et nyt Active Info Display. Interiør- og interfacedesignerne har skabt et nyt, stilrent kabinedesign for at kunne placere de digitale og opkoblede displays- og betjeningselementer så højt oppe som muligt på en lige linje, så de kan ses optimalt af føreren. Baggrunden for dette er, at Polo lanceres som den første Volkswagen – og som den første model overhovedet i koncernen – med en ny generation af Active Info Display. De digitale instrumenters funktionalitet kommer her op på et helt nyt niveau, og både grafikken og alt andet er endnu mere klar og nemmere at bruge. For første gang kan man eksempelvis via multifunktionsrattet med kun en enkelt knap skifte mellem grundmenuerne i visningerne. Samtidig får Polo den nyeste infotainmentgeneration med en 8,0” touchskærm i glas ligesom en eksklusiv highend-smartphone. Det stilrene, hightech-udtryk i kabinen forstærkes af ambientebelysningen (standardudstyr i Polo Highline og GTI) samt dashpads og dekorlister i mange forskellige farver.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk